219,800 تومان
تعداد صفحات | 158 |
---|---|
شابک | 978-622-378-271-8 |
عنوان صفحه
مقدمه ………………………………………………………………………………….. ۱۳
فصل اول …………………………………………………………………………….. 15
بخش اول: پی ش نیازهای مطالعه ………………………………………………………. ۱۶
نگاهی به صحیفه سجادیه ……………………………………………………………… ۱۶
یک خاستگاه صحیفه سجادیه ……………………………………………………. ۱۶
دو متن صحیفه سجاد ی ه ………………………………………………………….. ۱8
سه جنبه های گوناگون صحیفه سجادیه ………………………………………….. ۱8
بخش دوم: مبانی تربیتی در صحیفه سجادیه ………………………………………….. 2۰
۱. خوددوستی )حب ذات( …………………………………………………………….. 2۱
2. کمالجویی ………………………………………………………………………….. 22
۳. خداجویی ……………………………………………………………………………. 2۵
۴. میل به جاودانگی ……………………………………………………………………. 28
۵. خوف و رجا )ترس و امید( ………………………………………………………….. 29
۶. دوری از غفلت ………………………………………………………………………. ۳۳
7. دنیادوستی ………………………………………………………………………….. ۳۵
8. اختیار ……………………………………………………………………………….. ۳7
بخش سوم: اصول تربیتی در صحیفه سجادیه …………………………………………. ۴۰
۱. هدایت ………………………………………………………………………………. ۴۰
2. تذکر ………………………………………………………………………………… ۴۵
۳. زهد …………………………………………………………………………………. ۴7
۴. التزام به عمل ……………………………………………………………………….. ۴8
۵. تقوا ………………………………………………………………………………….. ۵۱
۶. توکل ………………………………………………………………………………… ۵2
7. ایجاد انگیزه …………………………………………………………………………. ۵۴
بخش چهارم: روشهای تربیتی در صحیفه سجادی ه …………………………………… ۵۶
رابطه رو شهای تربیتی با جنبههای شخصیت انسا ن ………………………………….. ۵۶
۱. روشهای شناختی ………………………………………………………………….. ۵۶
الف( اعطای بینش ………………………………………………………………….. ۵۶
ب( ذکر خدا ……………………………………………………………………….. ۶۳
2. روشهای گرایشی …………………………………………………………………… ۶۵
الف( توبه …………………………………………………………………………… ۶۵
ب( ناچیز شمردن خوبی ها و زیاد شمردن بدی ها ………………………………….. ۶7
ج( یادآوری نعمت ها ……………………………………………………………….. ۶8
۳. روشهای رفتاری ……………………………………………………………………. 7۰
الف( تکریم و احترام ……………………………………………………………….. 7۰
ب( رفق و مدارا …………………………………………………………………….. 72
ج( نیکی کردن در مقابل بدی ……………………………………………………… 7۵
بخش پنجم: اهداف تربیتی در صحیفه سجادی ه ……………………………………….. 77
اهداف تربیتی در صحیفه سجادی ه ……………………………………………………… 77
۱. ا هداف تربیتی در رابطه انسان با خدا ……………………………………………. 77
الف( معرفت به خدا ………………………………………………………………… 77
ب( دست یابی به ایمان کامل ………………………………………………………. 79
ج( تقوا ……………………………………………………………………………… 8۰
د( پرورش روح عبادت ……………………………………………………………… 82
ه ( شکرگزاری ……………………………………………………………………… 8۵
2. اهداف تربیتی در ر ابطه انسان با خود …………………………………………… 89
اهداف گرایشی ……………………………………………………………………… 89
۳. اهداف تربیتی صحیفه در رابطه انسان با دیگران ……………………………… ۱۰۱
الف( اهداف تربیتی در روابط خانوادگی ………………………………………….. ۱۰۱
ب( اهداف تربیتی در روابط اجتماعی …………………………………………….. ۱۰۵
ج( اهداف تربیتی در روابط سیاسی ………………………………………………. ۱۰7
د( اهداف تربیتی در روابط اقتصادی ……………………………………………… ۱۰9
فصل دوم ……………………………………………………………………………. 111
جایگاه نهج البلاغه ……………………………………………………………………. ۱۱2
مؤلف نهج البلاغه …………………………………………………………………….. ۱۱2
انگیزه تألیف نهج البلاغه ……………………………………………………………… ۱۱۴
تبویب نهج البلاغه ……………………………………………………………………. ۱۱۶
وجه تسمیه و وجه شاخص تألیف ……………………………………………………. ۱۱7
ساختار بحث …………………………………………………………………………. ۱2۰
جایگاه، اهمیت و ضرورت مبانی در تربیت …………………………………………… ۱2۱
مبان ی ترب ی ت ……………………………………………………………………… ۱2۳
الف: شناخت انسان ……………………………………………………………….. ۱2۳
ب: شناخت فطرت ………………………………………………………………… ۱۳۳
اهداف ترب ی ت ……………………………………………………………………… ۱۴۱
الف: وارستگ ی و بندگ ی …………………………………………………………… ۱۴2
ب: آخرت گرا یی ………………………………………………………………….. ۱۴۵
ج: پرواپی شگ ی و پره ی زگار ی ……………………………………………………… ۱۴7
پيآمدهاي ذكر
نقش ذكر به عنوان يك اصل مهم تربيتي در رشد و تعالي روح انسان، چنان است كه از جمله اهداف عبادت به شمار ميرود؛ زيرا ذكر، دل را جلا و صفا ميبخشد و آن را براي تجلي انوار الهي آماده ميسازد.
حضرت امام سجاد عليهالسلام درباره نقش مهم ذكر در صحيفه سجاديه به چند مورد اشاره ميفرمايد كه عبارتند از:
اَلّلهُمَّ اجْعَلْ ما يُلْقِي الشَّيطانُ في رُوعِي مِنَ التَّمَنِّي وَ التَّظَنِّي وَ اْلحَسَدِ ذِكرًا لِعَظَمَتِكَ وَ تَفَكُّرًا في قُدْرَتِكَ.
بار خدايا! آنچه را شيطان از آرزو و بدگماني و رشك در دل من ميافكند، به ياد بزرگيات و انديشه در تواناييات مبدّل گردان.
صحيفه سجاديه، نماد غفلتزدايي، خوديابي، توجه به دستمايههاي فطري و راهنماي مسير فطرت تا اوج قله تقرب است. بنابراين، تذكر و دور شدن از غفلت، از اصول مسلّم نظام تربيتي صحيفه به شمار ميرود. انسان تربيتيافته در اين نظام تربيتي، بايد انساني آگاه و بصير به خود و آفريدگار باشد و به دور از خودفراموشي و خدافراموشي، در مسير كمال گام بردارد. فلسفه اصلي صحيفه سجاديه، به كارگيري روش ذكر و تذكر در زدودن غفلت و آگاهيبخشي به قابليتها و هدفهاي متعالي الهي است كه انسان را تا مرز خداگونه شدن پيش ميبرد.
يكي ديگر از اصول تربيتي صحيفه سجاديه، «زهدپروري» است. دوري از مظاهر دنيا يكي از اصول مسلّم اخلاق و تعليم و تربيت اسلامي است كه بر هدايت خصلت دنيادوستي در انسان مبتني است.
زهد در لغت، برابر رغبت و حرص و آز دنيا داشتن است. «زهد» و «رغبت» اگر بدون متعلّق ذكر شوند، نقطه مقابل يكديگرند. «زهد» يعني رويگرداني و بيميلي، در مقابل «رغبت» به معناي كشش و گرايش است.
همانگونه كه در بحث دنيادوستي گذشت، اگر انسان به طور مستقل دلبسته دنيا باشد، در اين صورت، گرايش دنيازدگي نكوهش ميشود. براي جلوگيري از چنين گرايش افراطي به دنيا، امام سجاد عليهالسلامدر صحيفه سجاديه، انسانها را به «زهد» فرا ميخواند و همان را از خداي خود درخواست ميكند: «و آسايش در سايه زهد و دوري از دنيا را روزيام كن».
در دعايي ديگر، در مورد نشانههاي انسان زاهد ميفرمايد:
ستايش مرا در هر حال كه باشم، براي خودت قرار ده تا به آنچه از دنيا به من دادهاي، شاد نگردم و به آنچه مرا از آن بازداشتهاي، اندوهگين نشوم.
بر اساس بيان امام سجاد عليهالسلام، زاهد كسي است كه اين دو نشانه را دارا باشد:
امام در فرازي ديگر در زمينه راه رسيدن به زهد ميفرمايد:
وَ ارزُقْني الرَّغْبَةَ في العَمَلِ لَكَ لآخِرَتي… وَ حَتّي يَكُونَ الغالِبُ عَلَيَّ الزُّهدَ في دُنْياي
و براي آخرتم، رغبت و مراقبت در عمل (بندگي) براي خودت را روزيام فرما، تا اينكه بيرغبتي در دنيا بر من دست يابد.
امام در اين دعا، توجه به آخرت و بندگي خدا را راه رسيدن به زهد و بيرغبتي به دنيا ميداند. بنابراين، زاهد كسي است كه به غيرخدا بيرغبت و نسبت به خدا راغب باشد و «ما سوي اللّه» را به خاطر «اللّه» ترك كند. درباه امام سجاد عليهالسلام نقل شده است كه ايشان در دل شب ميفرمود: «اَيْنَ الزّاهِدُونَ فِي الدُّنْيا أَيْنَ الرّاغِبُونَ فِي الْآخِرَةِ؛ كجايند زاهدان در مورد دنيا، كجايند راغبان درباره آخرت.» همچنين فرشتگاني كه زاهدان را ندا ميدهند، پيامشان درباره همين نوع از زهد است.
خلاصه نقطه شروع تمام بدبختيها در انسان همين حبّ دنياست و اصل تربيتي زهد كه در صحيفه سجاديه زياد روي آن تكيه شده، به معناي دوري از دلبستگيهاي مادي و آزادي از هر چيزي است كه بخواهد در انسان نوعي دلبستگي ايجاد كند و او را از ياد خدا و آخرت غافل سازد.
اصل «التزام به عمل» يكي ديگر از اصول تربيتي صحيفه سجاديه است. اين اصل، مباني زيادي دارد كه «كمالخواهي» يكي از آنهاست. برابر اين ويژگي، انسان به طور فطري جوياي كمال است و همواره در پي بهترينهاست و چيزهاي خوب را براي خود ميخواهد. اين گرايش، اگر در مسير درست جريان يابد، عامل ترقي و تكامل مادي و معنوي ميشود، ولي اگر به واسطه شرايطي در مسير انحراف افتد، صفاتي مانند فخرفروشي، رياكاري و ستايشطلبي را به دنبال ميآورد.1 بنابراين، از نظر تربيت اسلامي بايد اين گرايش فطري به درستي جهت داده شود و استعدادهاي نهفته انسان در زمينههاي مختلف به رشد و تكامل برسد.
از ديدگاه اسلام، سير تكاملي انسان حدّ معيني ندارد، بلكه راه پيمودن كمال براي او باز است و انسان ميتواند در زمينههاي مختلف مادي و معنوي مانند كسب روزي، عبادت و تقرب به خداوند، به بالاترين مقامها دست يابد. دستيابي به اين قلههاي كمال، نيازمند تلاش و پويش در مسيري است كه پيامبران به انسانها نشان دادهاند.
در صحيفه سجاديه، تعبيرهايي مانند «حياة طيبة»، «فوز» و «فلاح» آمده كه بيانگر والاترين مراتب پاداش براي رفتارهاي انسان است. افرادي كه به آموزههاي اسلام عمل كنند، به چنين مقامهايي خواهند رسيد. اساسا يكي از هدفهاي نظام تربيتي در صحيفه سجاديه، پرورش انسانها و راهنمايي آنان در رسيدن به چنين مقامهاي عالي است. امام سجاد عليهالسلام در اين زمينه ميفرمايد: «فَاَحْيني حَيوةً طَيِّبَةً تنتَظِمُ بما اُريدُ؛ پس مرا به زندگي پاكيزهاي زنده دار كه به آنچه ميخواهم پيوسته شد».
شرط اساسي دستيابي به قلههاي سعادت و كمال، عملگرايي است. مسلمان كمالخواه بايد برابر برنامههاي اسلام عمل كند تا به كمال مطلوب برسد. انبيا و اوليا به عنوان انسانهاي كامل، درسي نخواندهاند و تلاش آنها براي عمل، بيش از تلاش آنها براي علمآموزي بود؛ چون علم، مقدمه و وسيله عمل است. پس ما نيز بايد با عمل، به كمالهاي عالي دست يابيم.
امام سجاد عليهالسلام با بيان اعمالي كه سبب رسيدن انسان به كمال ميشود، آن را به اعمال فيزيكي كه با اعضا و جوارح صورت ميگيرد، محدود نكرده، بلكه آن را شامل رفتارهاي دروني و باطني مانند نيت، اخلاص، خضوع و خشوع باطني، خلقيات و ملكات و سجاياي اخلاقي دانسته است. حضرت امام سجاد عليهالسلام درباره اين دسته از كمالها ميفرمايد:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ بَلِّغْ بايِماني اَكْمَلَ الايِمانِ، وَ اجْعَلْ يَقيني اَفْضَلَ اليَقينِ، وَ انْتَه بِنِيَّتي اِلي اَحْسَن النِّيّاتِ.
بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و ايمانم را به پايه كاملترين ايمان برسان و باورم را برترين باورها قرار ده و نيت مرا به نيكوترين نيّتها پايان ده.
همچنين امام سجاد عليهالسلام در فرازهاي زيادي از صحيفه، ويژگيهاي رفتاري را كه سبب به كمال رسيدن انسان ميشود، چنين بيان ميكند:
وَ اسْتَعمِلْني في مِرْضاتِكَ عَمَلاً لا اَترُكُ مَعَهُ شَيئا مِنْ دِيِنِكَ مخَاقَةَ اَحَدٍ مِن خَلْقِك.
و مرا در خشنوديات به كاري وادار كه با آن چيزي از (احكام) دين تو را بر اثر ترس (از غلبه يا آزار) كسي از آفريدگانت رها نكنم.
بر اساس آموزههاي تربيتي در صحيفه سجاديه، انسان بايد رفتاري را انجام دهد كه سبب رشد و كمال معنوي او شود. البته منظور از كمال در بيان امام، بالاترين مرحله رشد معنوي انسان؛ يعني جلب رضايت الهي است. بنابراين، تمام رفتارهاي ريز و درشت دستگاه تربيتي بايد در راستاي رسيدن به اين هدف مقدس باشد.
يكي ديگر از اصول تربيتي در صحيفه سجاديه، «تقوا» است كه بر اساس مبناي خوف و رجا بنا نهاده شده است. تقوا در لغت از «وقايه»، به معناي «حِفظُ الشَّئِ مِمّا يُؤْذيِه وَ يَضُرُّه؛ حفظ كردن چيزي از آنچه سبب آزار و زيان رساندن به اوست»، گرفته شده است. همچنين به معناي «جَعْلُ النَّفسِ فيِ وِقايَةٍ مِمّا يَخافُ؛ خود را از آنچه ميترسد، در محفظهاي قرار دهد»، آمده است. در عرف نيز تقوا به معناي «حفظ النفس عما يوثم؛ نگهداري نفس از گناه» است.
تقوا در اسلام، آن است كه انسان از خطري كه از فعل اختيارياش يا ترك آن متوجه سعادت ابدي او ميشود، بترسد. در بينش توحيدي، اين خطر، از سوي خداوند به خاطر كيفر دادن اعمال به انسان خواهد رسيد. بنابراين، انسان بايد در برابر اين خطر، مقاومت كند. كسي را كه در برابر چنين خطري ميايستد و خطر را دور ميكند، «متقي» و رفتار ويژه او را «تقوا» گويند.
امام سجاد عليهالسلام در صحيفه سجاديه، مواردي را به عنوان متعلق خوف برشمرده است كه عبارتند از:
مفاد اين دعاها آن است كه انسان بايد تقوا پيشه كند و از خدا و عذاب روز قيامت بترسد. در واقع، بايد از پيآمدهاي رفتار بد و گناهان خود بترسد و از گناهان دوري كند.
اكنون اين پرسش پيش ميآيد كه با توجه به چندگانگي متعلّق تقوا، آيا مفهوم آن نيز چندگانه ميشود يا اينكه تقوا در همه موارد و با داشتن متعلّقهاي گوناگون، يك مفهوم بيش نيست؟ در پاسخ بايد گفت، تقوا با متعلّقهاي گوناگون، يك مفهوم دارد؛ زيرا تقوا از روز قيامت يا از آتش و مانند آن، در حقيقت، چيزي جز تقوا از خداوند نيست. به ديگر سخن، سرانجام همگي آنها به همين معنا باز ميگردد؛ زيرا خداوند، روز قيامت را براي رسيدگي به حساب بندگان قرار داده و آتش و عذاب را براي كيفر گناهكاران آماده كرده است. پس تقوا در همه موارد، يك چيز بيش نيست كه جنبههاي گوناگون دارد. در حقيقت، تقوا از خداوند، پروا داشتن از پيآمدهاي رفتارهاي آگاهانه و اختياري خود انسان است.
امام سجاد عليهالسلامبارها به اين اصل اخلاقي اشاره كرده است:
«وَ اَلْهِمْنِي التَّقْوي؛ و پرهيزكاري را به من الهام كن».
«وَ اَشْعِرْ قَلْبي تَقْواك؛ و دلم را از پرهيزكاري خودت مالامال ساز».
«وَ اجْعَلْ تَقْواكَ مِنَ الدُّنيا زادِي؛ و پرهيز از دنيا را توشه آخرتم ساز».
درخواستهاي پياپي امام در اين دعاها مبني بر توفيق و الهام تقوا، نشاندهنده اهميت اين اصل تربيتي در نظام تربيتي صحيفه سجاديه است.
توكل يكي ديگر از اصول تربيتي و اخلاقي صحيفه سجاديه است. اين اصل همچون اصل تقوا بر ويژگي خوف و رجاء مبتني است. «توكل» در لغت از ماده «وكل» و «وكاله» گرفته شده و به معناي اعتماد كردن به ديگري و او را نايب خود قرار دادن است.
در فرهنگ اسلامي و در صحيفه سجاديه، توكل آن است كه انسان، خداوند را تكيهگاه مطمئني براي خويش قرار دهد و تمام امورش را به او واگذارد. اين معنا در دعاهاي فراواني از صحيفه سجاديه به چشم ميخورد. از جمله امام از درگاه الهي ميخواهد:
وَ اقْطَعْ مِن الدُّنيا حاجَتي، وَ اجْعَلْ فِيِما عِنْدَكَ رَغْبَتي شَوقا اِلي لِقآئِكَ، وَ هَبْلي صِدْقَ التَّوكُّلِ عَلَيكَ.
و حاجت و نيازمنديام را از دنيا ببر و خواستهام را در آنچه نزد تو است، به طوري كه به ديدار تو اشتياق داشته باشم، قرار ده و راستي توكل و اعتماد به خودت را به من عطا فرما.
امام در اين فراز، افزون بر درخواست قطع نياز از دنيا، صداقت در توكل و اعتماد به خدا را از خدا درخواست ميكند. همچنين در فرازهايي ديگر ميفرمايد:
و مرا درخواستن و طلب از تو، از فيروزييافتگان (حاجت برآورده شدهها) قرار ده كه با توكل و اعتماد به تو محروم و پسزده شده نشدهاند.
تو هر كه را با توكل به تو از فقر و بيچيزي به تو شكايت كند، بينياز كنندهاي.5
كسي را كه به تو اعتماد كند، درمييابي.
همچنين قرآن ميفرمايد:
و بر خداوند عزيز و رحيم توكل كن. همان كه تو را آنگاه كه (براي عبادت) برميخيزي، ميبيند و (نيز) حركت تو را در ميان سجدهكنندگان. همانا او شنوا و داناست. (شعراء: 217 ـ 220)
امام سجاد عليهالسلام در فرازهايي از صحيفه سجاديه اشاره ميكند انسان نهايت وابستگي و نيازمندي را دارد و براي برآوردن نيازهايش، همواره محتاج كمك ديگران است. ديگران نيز يا او را ياري نميكنند يا اگر يارياش كنند، ياريشان كم و با منّت فراوان همراه است. ازاينرو، امام سجاد عليهالسلام، انسان را به توكل بر خداي قادر بينياز كه فضل و كرمش بيپايان است، فرا ميخواند:
بار خدايا! مرا بر درويشي و نداري توان نيست. پس روزيام را از من باز مگير و مرا به خلق خويش وامگذار، بلكه خواستهام را تنها خودت برآور و خود، كارساز من باش؛ زيرا اگر مرا به حال خود واگذاري، از آن كارها ناتوان گردم و آنچه مصلحت من در آن است، انجام نميدهم و اگر مرا به خلق خويش واگذاري، با روي درهم به من نگرند و اگر مرا به پناه بردن به خويشانم مجبور سازي، نوميدم گردانند و اگر ببخشند، كم و ناگوار بخشند و بر من منّت فراوان نهند و نكوهش بسيار كنند.
با توجه به آنچه گفته شد، برميآيد كه در نظام تربيتي صحيفه سجاديه، بايد اصل توكل و اعتماد به خدا به عنوان اصل اساسي در تمام برنامههاي تربيتي گنجانده شود؛ زيرا «مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَي اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر كس بر خدا توكل كند، او امرش را كفايت ميكند». (طلاق: 3)
«ايجاد انگيزه» يكي ديگر از اصول تربيتي در صحيفه سجاديه است. اين اصل يكي از اصول مبتني بر ويژگي «اختيار» است. انگيزه، فرآيندي است كه در برانگيختن، جهت دادن و پايايي رفتار، نقشآفرين است.
گفتيم كه انسان، مختار است. افزون بر آن، گرايشها و خواستهاي متضادي دارد كه بايد مطلوب خود را از ميان آنها برگزيند و اين منشأ ارزش كارهاي انسان است. در اين ميان، بايد ديد او چگونه به يكي از گرايشها ميل پيدا ميكند؟ با ايجاد انگيزه و برانگيختگي در انسان، بايد كاري كرد كه پيش از آنكه انسان به ترديد و انحراف افتد، مسير سعادت و بندگي را برگزيند. آنچه كنش ما را شكل ميبخشد و به كارهاي ما جهت ميدهد، ارزشهايي است كه آنها را پذيرفتهايم. خاستگاه اين ارزشها نيز بينشها و گرايشهايي است كه زيربناي آنهاست.
ارزشي كه در نظام تربيتي اسلام جزو اهداف تربيتي به شمار ميآيد و انگيزه نظام تربيتي و اخلاقي در صحيفه سجاديه است و منشأ كنش اختياري در انسان ميشود، قرب به خداي متعال و رضايت الهي است. امام سجاد عليهالسلامدر صحيفه سجاديه ـ با توجه به ويژگي اختيار در انسان ـ در مواردي براي واداشتن افراد براي حركت به سوي كاري، توجه آنها را به عملي جلب ميكند كه سعادتشان در آن است. البته ايجاد انگيزه در جايي است كه عمل، به خودي خود، مطلوبيتي براي فرد نداشته باشد. براي مثال، جنگ به خودي خود براي مردم ناخوشايند است. ازاينرو، امام در دعاي بيست و هفتم (دعا براي مرزداران) براي آنكه مرزداران را تشويق كند تا از دشمن نترسند، ميفرمايد:
و بهشت را برابر چشمشان قرار ده و از آن بهشت، آنچه را در آن آماده ساختهاي، از نشيمنهاي هميشگي و سراهاي ارجمند و حوريهاي زيبارو و جوهايي كه به آشاميدنيهاي گوناگون روان شده و درختهايي كه به انواع ميوهها خم گشته و آويزان شده، جلو چشمشان نمايان كن تا كسي از ايشان آهنگ روي برگرداندن و پشت كردن به دشمن نكند و خيال گريختن از مانند خود را به دل راه ندهد.
امام سجاد عليهالسلام در دعاهاي ديگر با استفاده از اين اصل تربيتي و با انگيزههايي مانند برشماري ثواب و عقاب يا لقا و رضاي خدا، ما را در مسير هدايت به انتخاب راه صحيح ارشاد كرده است. امام در پيشگاه خدا ميفرمايد:
و شوق رسيدن به پاداش وعده شده را روزيام گردان تا (در اين دنيا) مزه چيزي (بهشت) را كه تو را براي آن ميخوانم، دريابم.
و براي آخرتم، رغبت و شوق در عمل (بندگي) براي خودت را روزيام فرما تا از ژرفاي وجود، راستي و درستي بندگي را بشناسم و بيرغبتي در دنيا بر من دست يابد و كردارهاي نيك را با شوق به جا آورم.
تو ما را آفريدي و (به نيكيها) امر كردي و (از زشتيها) نهي فرمودي و در ثواب و پاداش آنچه ما را به آن امر كردي، تشويق فرمودي.
بنابراين، با توجه به ويژگي اختيار در انسان، بايد براي جلب انسان به كاري كه به آن گرايش ندارد، ولي در سعادتش مؤثر است، انگيزه ايجاد كرد.
تعداد صفحات | 158 |
---|---|
شابک | 978-622-378-271-8 |